Khamis, 2 Jun 2011

Rancangan Harian Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah



Nama Ahli Kumpulan : 

1. Nor Suriya Bt Arshad ( PPG/ 20775 / 11 ) 
2. Maslina Bt Ahmad ( PPG / 20755 / 11 )
3. Nor Azlinda Bt Abu Nazan ( PPG / 20756 / 11 )




Kelas: Qaseh
Bilangan: 25 orang
Umur: 6 Tahun
Tema: Alam Hidupan
Subtema: Haiwan Peliharaan
Masa: 30 minit

Tunjang Utama : 
ST 3.4.5 Mengecam tempat tinggal haiwan

(contoh : kucing-rumah, ayam-reban, itik-kolam, lembu-padang, kerbau-sawah, katak-air dan darat, ikan-air, burung-pokok)

Tunjang Yang Disepadukan :

BM 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila.
ST 3.4.2 Mengecam bunyi haiwan yg biasa di jumpai.

Objektif : Pada akhir pengajaran, Murid dapat :
a). Mengenal haiwan peliharaan dan habitatnya.
b). Membunyikan haiwan peliharaan.

Bahan : Gambar haiwan.
Slideshow ( gambar haiwan peliharaan dan haiwan liar)
Slideshow ( bunyi haiwan-kucing, ayam, itik, kolam, kerbau, katak dan burung)
Slideshow lagu haiwan

Pengetahuan Sedia Ada:
a). Murid sudah mengenali haiwan peliharaan.
b). Murid mengenali haiwan peliharaan melalui persekitaran tempat tinggal
mereka.


Langkah-langkah:

Pendahuluan/ set induksi :

1).Guru menunjukkan gambar haiwan liar dan haiwan peliharaan.
(slideshow)


2).Guru meminta murid melihat slideshow haiwan liar dan haiwan peliharaan.

3).Guru bersoaljawab dan meminta murid menyebut nama haiwan peliharaan sahaja.

Contoh soalan guru:

a).Cuba sebutkan semua gambar haiwan yang ditunjukkan ini?
(guru menunjukkan gambar melalui slideshow).
b).Cuba sebutkan haiwan yang boleh dibela di dalam/sekitar rumah?

Langkah 1: 
Guru bersoaljawab tentang haiwan peliharaan dan habitatnya.
a).Dimanakah tempat tinggal kucing, ayam, lembu, kerbau ?
b).Haiwan apakah yang tinggal di dalam air ?
c).Haiwan apakah yang tinggal di atas pokok ?

Langkah 2: 
Guru menunjukkan gambar bagi soalan di atas.
a).Dimanakah tempat tinggal kucing, ayam, lembu, kerbau ?
(gambar ayam-reban, lembu-padang, kucing-rumah, kerbau-sawah)










b). Haiwan apakah yang tinggal di dalam air ?
(gambar ikan, kolam, sungai, laut)



c). Haiwan apakah yang tinggal di atas pokok ?
(gambar burung, sarang, sangkar)



Langkah 3: 
1) Guru menunjukkan gambar haiwan (itik, kucing, ayam, lembu, burung,
kerbau, katak) dan meminta murid membunyikan.
*Sila klik untuk gambar yg lebih besar"
















2) Guru menunjukkan bunyi haiwan sebenar beserta gambar yang ditunjukkan
tadi.

3) Guru memperdengarkan bunyi haiwan dan murid cuba meneka haiwan
tersebut.

Suara Kucing


Suara Ayam


Suara Lembu


Suara Burung


Suara Katak


Penutup : Guru memperdengarkan lagu haiwan.

                                                  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan